קריירה היא הרבה מעבר למסלול מקצועי כזה או אחר. קריירה היא מסע פנימי שבא לידי ביטוי בבחירות תעסוקתיות שאנו מבצעות לאורך השנים. באחת ההרצאות שהעברנו לסטודנטיות במכללת בראודה, אמרה אחת המשתתפות שהיא עדיין לא התחילה את הקריירה שלה, שהיא בשלב ה"קדם קריירה". ביקשנו ממנה שתספר לנו מה עשתה עד כה בחייה מבחינה מקצועית. לאחר מספר פעמים, שבהן אמרה "לא עשיתי כלום" ואנחנו מצדינו התעקשנו, התבררה תמונה שונה לחלוטין וסיפור הקריירה שלה החל לצאת לאור.
מעין (שם בדוי) נולדה וגדלה בקרית טבעון, בת אמצעית בין שלוש בנות לאב רוקח ואמא בנקאית. מעין גדלה בסביבה חברתית נעימה והתנסתה במספר חוגים בילדותה: שחיה, ריקוד (היפ הופ) ואמנות. לכל החוגים נרשמה עם חברות טובות. בגיל חמש עשרה נחשפה מעין לחוג תכנות. היא לא רצתה להירשם, אף אחת מהחברות שלה לא נרשמה ומחשבים לא כל כך עניינו אותה. המורה שלה למדעים, שריכזה את החוג בבית הספר, לחצה עליה להצטרף, לפחות לנסות. היא זיהתה אצלה משהו שלא הצליחה להגדיר. מעין נרשמה. היא בעצמה לא ידעה להגדיר מהו אותו 'משהו' שהמורה זיהתה, אבל היא כן ידעה להגיד שהחוג הזה, בניגוד לחוגים האחרים שבהם השתתפה, באמת ענין אותה. היא הרגישה שהיא נמצאת במקום הנכון, שכל החוגים האחרים היו נחמדים, דרך להעביר את הזמן, אך דבר מהם לא דבק בה. לעומת זאת, החוג הזה היה שונה. היא חיכתה מדי שבוע לשיעור הקרוב, התאמנה בבית ולא היתה זקוקה לחברות לצידה כי החוג עצמו מילא את עולמה. לאחר שלוש שנים בחוג, היא התגייסה לצבא. מעין קיוותה לשרת ביחידה נחשקת, 8200 או דומה לה אך זה לא קרה, היא התגייסה לחיל האוויר ושירתה כמש"קית חינוך וידיעת הארץ.
בשלב הזה של הסיפור, מעין עצרה ואמרה שאפשר לדלג על השלב הזה. היא נהנתה בשירות הצבאי שלה, אבל היא לא רואה קשר בינו לבין הקריירה העתידית שלה. התעקשנו והמשכנו.
במסגרת השירות הצבאי, מעין הדריכה יחידות של חיילים בבסיס שבו שירתה. היא הדריכה טיולים, העבירה ערבי מורשת קרב, למדה את ההיסטוריה החיילית וההיסטוריה של האזור שבו שירתה, היא למדה להדריך והשתפרה לאורך תקופת השירות הצבאי שלה. בצוות של מעין היו ארבע מש"קיות חינוך ויחד איתן הפיקה אירועים וטכסים בבסיס.
עם תום השירות הצבאי, מעין יצאה לטיול ארוך בדרום אמריקה וחזרה הישר ללימודי הנדסת תוכנה. היום, בשנה ג' של הלימודים היא עובדת בחברת הייטק מוכרת, במשרת סטודנטית. גם למשרה הזו היא לא מתייחסת ברצינות. מבחינתה זו פרנסה והיא מעדיפה אותה על פני מלצרות. בשלב הזה מעין נזכרה להוסיף שעבדה בשנתיים האחרונות כמלצרית ומנהלת משמרת במסעדה ידועה.
מעין חושבת שהקריירה שלה עדיין לא התחילה, אבל אנחנו חושבות שהיא צועדת מנוסה בשביל הקריירה שלה. בואו נראה מה מעין הספיקה לעשות במסגרת הקריירה שלה:
- התנסתה במגוון תחומי עיסוק והבינה היכן נמצאת התשוקה שלה, מהו התחום הנכון עבורה (הנדסת תוכנה).
- כישורים שונים נכנסו לסל הכישורים שלה: כישורי הנחיה והדרכה (צבא), כישורי ניהול (מסעדה), יכולת עבודה בצוות (צבא, מסעדה), יכולת התמדה והתקדמות (מסעדה), יכולת למידה עצמית (צבא, שנות הלימודים במכללה). מעין התנסתה בהתמודדויות עם מצבי לחץ ופיתחה יכולות שונות של תקשורת בין אישית (היא העידה שהיכולות הללו השתפרו ככל שעברו השנים).
- למדה לקרוא תלוש משכורת, החלה לחסוך לפנסיה, למדה מה זו משרה חלקית, מהו שכר על בסיס שעות, מה זה תקן ומהו שכר גלובלי.
- למדה איך להתנהל בארגון היררכי, מה צריך כדי להתנהל טוב יותר בתוך ארגון בתחום העיסוק שבו בחרה (חברת הייטק).
- למדה אילו תפקידים יאפשר התואר שלה בהמשך ומה מהם מושך אותה יותר.
- מעין סימנה לעצמה את התחנות הבאות בקריירה שלה – תפקידים אליהם היא שואפת ותחנות שתצטרך לעבור בדרכה אליהם.
מעין החלה את הקריירה שלה כבר בילדותה, כשזיהתה, מתוך מבחר תחומים, היכן התשוקה שלה. היא המשיכה ובנתה את הקריירה שלה, מבלי לדעת, לאורך כל השנים מאז ועד שנתה השלישית בלימודים. למעין יש סיפור קריירה. היא אמנם בתחילתו, אך אין ספק שהפרק הראשון כבר נכתב והיא בדרכה לפרקים הבאים.
לכולנו יש סיפורי קריירה. נסי להבין מהו סיפור הקריירה שלך – איזה נסיון צברת בחיים שיכול לבוא לידי ביטוי גם בעולם המקצועי, נסי להבין אילו כלים יש לך בסל המקצועי, גם אם עבדת במשך שניים או שלושה עשורים באותו התפקיד וגם אם את סטודנטית בתחילת דרכך.
לכולנו יש סיפור.